Publicaties: PR, Pers en Publiciteit




De Communicatie-afdeling

Titel: De Communicatie-afdeling,
Ondertitel: en de keuze van communicatiemiddelen
Auteur(s): Mr. Sander Schroevers
Genre: Communicatie, Organisatiekunde
NUR: 810, SUBNUR 814
Taal: Nederlands
Uitgever: Kluwer BV
Verschijning: 2004
ISBN: ISBN 90-130-14968s
Pagina's: 64
Uitvoering: Paperback
Illustraties: Zwart-wit
Overig: Imprint Adformatie

De inrichting van een afdeling Communicatie is geen eenvoudige zaak. Dit memo belicht de diverse aspecten rondom een communicatie-afdeling, zoals bijvoorbeeld de interne organisatie en de bijbehorende beroepsprofielen. Daarna wordt het ruime keuzepalet aan communicatiemiddelen besproken. Hierbij wordt ook ingegaan op de gemiddelde prijzen en doorlooptijden. De onderwerpen zijn steeds voorzien van heldere tips en bondig checklists.

Bestellen ?
Deze titel is te bestellen in de reguliere boekhandels of is direct verkrijgbaar via Managementboek. Klikt u voor de (vrijblijvende) informatie- en bestelpagina op de volgende hyperlink: bestelpagina

Download een checklist
Wie een (grafisch)
ontwerper een opdracht geeft, heeft baat bij een gedegen briefing. Het onderstaande pdf-bestand biedt u een aantal belangrijke aandachtspunten.

Checklist briefing vormgevers
PDF bestand 1 pagina - 18 Kb

 

Introductie
De letterlijke omschrijving van 'communiceren' is 'met elkaar in verbinding staan'. Ziedaar een eerste semantische kenschets van de rol van de communicatieafdeling. Meer dan de helft van de communicatieafdelingen in Nederland is geplaatst op het niveau van directie of het hogere management. In de non-profit sector valt communicatie doorgaans in de portefeuille van de voorzitter of de secretaris. Een dergelijke plaatsing is dan ook nodig voor directe toegang tot directie of bestuur, opdat informatie over het te voeren beleid uit eerste hand de communicatie functionaris bereikt. Zodat een goede advisering met betrekking tot alle aspecten van het beleid kan plaatsvinden. Vandaar dat het voorstaande veelal ook van toepassing is voor ingeschakelde externe adviseurs. Het opzetten van een communicatieafdeling dient altijd een strategische keuze te zijn. Gericht op een structureel communicatiebeleid. Want contacten onderhouden met de media en andere in- en externe doelgroepen, valt niet te improviseren. Ad hoc beleid naar aanleiding van bijvoorbeeld een crisis is vrijwel altijd langzamer dan de snel werkende pers. Bedrijven die het belang van communicatie of PR op waarde schatten hebben ruim van te voren in draaiboeken de nodige voorbereidingen verwerkt. Met als afzwakkend argument dat nooit een universele informatiecontrole haalbaar zal zijn. Want als immers de verantwoordelijken van de President van de Verenigde Staten, met het gehele ter beschikking staande apparaat, daar al niet in weten te slagen…




Inhoudsopgave


Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I - De Communicatie-afdeling

  1. Introductie 11
  2. De organisatie van de afdeling 12
  3. Centraal of decentraal? 13
  4. De afdelingsopbouw 14
  5. Taken en werkzaamheden 15
  6. Functieprofielen communicatie 18
  7. Nieuwe medewerkers 21
  8. Externe ondersteuning 22

Deel II - Gedrukte media 25

Deel III - Multimedia 40

Deel IV - Overige media 46

Deel V - Checklisten 50

  1. Middelen Matrix 51
  2. Checklists Communicatieadviesbureau 52
  3. Checklist reclamebureau 53
  4. Checklist Drukopdrachten 54
  5. Checklist Tekstschrijver 55
  6. Checklist Fotograaf 56
  7. Checklist Persfoto's 57
  8. Checklist Vormgever 59
  9. Checklist Mailing 61
  10. Checklist Audiovisuals 62
  11. Prijsontwikkelingen 63
  12. Literatuur 64
  13. Over de auteur 65
  14. Verschenen als communicatie memo 66


Inleiding

Communicatie is een ruim vakgebied. Het beschrijven van de communicatieafdeling betekent dan ook dat er keuzes gemaakt zijn. In dit Communicatie memo is ervoor gekozen om op een beknopte en overzichtelijke wijze de in te zetten communicatiemiddelen te benoemen. Bedoeld als hintlijstje maar eveneens om u een indicatie op het gebied van prijs en doorlooptijden te verschaffen. Uiteraard is weinig veranderlijker dan een gedateerde prijs. Om die reden is er een overzicht van de gemiddelde prijs en inflatie-invloeden opgenomen als bijlage. Deze treft u achter in het boekje aan. In het eerste deel van dit boekje wordt stilgestaan bij de organisatorische aspecten van een communicatieafdeling. Zaken zoals de diverse benamingen en de subafdelingen komen aan de orde. Ook worden de na- en voordelen van een plaatsing als lijn- of stafafdeling kort toegelicht. Verder treft u de meest voorkomende werkzaamheden van een communicatie-functionaris verwerkt in een taakgebiedenoverzicht. Afzonderlijke paragrafen zijn daarbij gewijd aan een taakgeoriënteerde of juist doelgroepgeoriënteerde opbouw van een communicatieafdeling en aan de zogenaamde beroepsniveauprofielen. In de delen II tot en met IV komen de diverse communicatiemiddelen aan de orde. U krijgt aanwijzingen op welke punten u dient te letten bij het kiezen, alsmede de financiële en tijdsgebonden aspecten. Daar deze memo er naar streeft een globaal overzicht te geven is een al te gedetailleerd afdalen in de diepte niet altijd mogelijk gebleken. Om het memo voor de praktijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is tenslotte in deel V getracht waar mogelijk, steeds checklisten op te nemen.


[Terug bovenzijde] Alle rechten voorbehouden.
[Gebruiksvoorwaarden
] [Privacyverklaring]

© 2006 Schroevers.