Communicatie: PR, Pers en Publiciteit


 

Free Publicity

Free publicity wordt wel onderschat, terwijl het toch de meeste pers voor het minste geld oplevert. Dit communicatiememo vertelt u hoe free publicity optimaal ingezet kan worden. Het boek doet uit de doeken hoe u iets nieuwswaarde meegeeft en biedt inzicht in redactionele planningen. Het gaat in op de nieuwe spamrichtlijnen en legt uit hoe u weblogs inschakelt. Kortom het schetst de publiciteitskaart voor Nederland en Vlaanderen. Dankzij de veleadviezen en checklists kunt u met dit memo direct aan de slag.

 

Titel: Free Publicity
Ondertitel: Het genereren van redactionele aandacht
Auteur(s): Sander Schroevers
Genre: Communicatie
NUR: 810/814
Taal: Nederlands
Uitgever: Kluwer BV
Verschijning: 2005
ISBN: 90-13-03036-X
Pagina's: 80
Uitvoering: Paperback
Illustraties: Zwart-wit
Overig: Imprint Adformatie



Inhoudsopgave

  1. Inhoud
  2. Inleiding

Free Publicity in de praktijk

  1. Introductie
  2. Free Publicity: voor- en nadelen
  3. Misverstanden over free publicity
  4. Free Publicity: uitbesteden?
  5. Redactionele voorstellen
  6. Eigen artikelen plaatsten
  7. Zich als deskundige profileren
  8. Persberichten
  9. Persberichten per e-mail
  10. Over bulk e-mail en spam
  11. Persmappen
  12. Persconferenties
  13. Lezingen & presentaties
  14. Promotionele evenementen

Free Publicity en de media

  1. Journalistieke werkwijze
  2. Over nieuwswaarde
  3. Mediumanalyse
  4. Free e-publicity
  5. Pershandboeken
  6. Persbureaus inzetten
  7. Online persbericht-databanken
  8. Redactionele planningen
  9. Nabellen en follow-up
  10. Knipseldiensten
  11. Persboek
  12. Evaluatie en meting
  13. Rectificaties

Checklisten

  1. Checklist nieuwswaarde
  2. Checklist Persfoto's
  3. Checklist Schrijvende pers
  4. Checklist Interviews (radio)
  5. Checklist Interviews (televisie)
  6. Checklist online persarchief
  7. Literatuur

Introductie

Het public relations vakgebied heeft een eigen positie binnen de communicatiediscipline weten te creëren. Het deelgebied free publicity wordt daarin nog wel eens onderschat. Dit ondanks het feit dat een goede vijfentachtig procent van het nieuws in de circa 1.750.000 Nederlandse en 1.100.000 Vlaamse kranten, afkomstig is uit persberichten. Wie free publicity als een volwaardig instrument van de communicatiemix weet in te zetten, kan met relatief lage investeringen, het spectrum van de promotie sterk verbreden. Een goed persbeleid beïnvloedt de naamsbekendheid en de merkbeleving, veelal tegen een fractie van de prijs van adverteren. Want de kosten bestaan voornamelijk uit het benaderen van redacties. Daardoor is free publicity ook zo geschikt voor organisaties die niet over ongelimiteerde marketingbegrotingen beschikken. Voor een succesvol persbeleid zijn ondermeer creativiteit, mediakennis en goed ontwikkelde voelsprieten nodig. Het vereist werknemers die de berichtgeving volgen en hieruit de relevante onderwerpen signaleren. Diverse PR mensen verspelen vaak tijd met het herkauwen van routineuze persberichten. Zulke berichten verdwijnen vrijwel zonder uitzondering in het ronde archief. Zo was ik onlangs bij de redactie van het dagblad Trouw, en zag daar een grote metalen kooi vol met faxen en brieven. Op mijn vraag wat dat nou toch was, antwoordde men mij: 'oh, dat is nog van de ochtendredactie…' Wie echter in staat is om bruikbaar materiaal bij uitgevers of zendgemachtigden aan te leveren, bereikt snel en tegen relatief lage kosten een groot publiek. Dit werkt zowel voor organisaties in de profit als de not-for-profit sector. Ook bij de grotere ondernemingen kan succes in de media van belang zijn, dan vaak voor de positie van een bepaalde afdeling. Wel dienen alle doelstellingen en uitingen (PR, drukwerk, direct mail, beurzen, internet, elektronische nieuwsbrieven etc.) goed op elkaar te zijn afgestemd. Wie zijn concurrenten wel regelmatig in kranten, vakbladen en op internet ziet, zou eens moeten analyseren of er geen onderwerpen over het hoofd worden gezien, die geschikt zijn voor publiciteit. Het bedrijf SAP gaat bijvoorbeeld zover, dat cliënten die mee werken aan referentieverhalen, daarmee kortingen voor trainingen of consultancy verdienen. Hoe dan ook, free publicity is meer dan alleen een persberichtje versturen. Het is een strategie om regelmatig in de media aanwezig te zijn, en uw kernboodschap te kunnen benadrukken. Redactionele aandacht die uitstekend zelfstandig of complementair is in te zetten. Wel betekent dit dat er organisatorische keuzes gemaakt dienen te worden.

 

Inleiding

Dit communicatiememo geeft een overzichtelijke inleiding op het gebied van free publicity. Het boekje richt zich op de beginnende en ervaren communicatiemedewerkers. Maar is zodanig van opzet dat het eveneens nuttig is voor diegene die communicatie ernaast doen. Met de juiste kennis, strategie en een journalistieke vertaling van uw boodschap is de nodige persaandacht te genereren. Veelal waardevolle redactionele aandacht, aangezien lezers of kijkers het als geloofwaardiger ervaren dan bijvoorbeeld advertenties. In het eerste deel van dit boekje wordt stilgestaan bij enkele voor- en nadelen, alsmede wat misverstanden omtrent free publicity. Waarna enkele van de mogelijke free publicity producten in afzonderlijke paragrafen aan de orde komen. U krijgt verder aanwijzingen op welke punten u dient te letten bij het verzenden van persberichten per e-mail, waarbij ook de spamrichtlijnen voor Nederland en België besproken worden. In deel II komen de gereedschappen voor free publicity uitgebreid aan de orde. Afzonderlijke paragrafen zijn daarbij gewijd aan het creëren van nieuwswaarde, het analyseren van de verschillende persproducten en aan de zogenaamde free e-publicity. U krijgt verder belangrijke tips op het gebied van pershandboeken, persbureaus, persberichtbanken en knipseldiensten. Daar waar er suggesties zijn gedaan op het gebied van leveranciers van bepaalde diensten of producten, wordt geen volledigheid gepretendeerd. De selectie is uitsluitend gemaakt op basis van hetgeen de auteur bekend was. Het lag niet in de bedoeling enige uitspraak over kwaliteit te doen. In deel II wordt er eveneens aandacht geschonken aan het functioneren van redactionele planningen, het nabellen met redacties, alsmede het evalueren en meten van de behaalde resultaten. Om het memo voor de praktijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is tenslotte in deel III getracht waar mogelijk checklisten op te nemen. Dan dank ik op deze plaats nog SH69T studio, voor de werkzaamheden en suggesties met betrekking tot de illustraties en beeldbewerkingen. Wie free publicity aan het eind van dit werkje heeft kunnen doorgronden, zal zich niet meer verbazen over de hoeveelheid persplaatsingen die er mogelijk zijn. De auteur wenst u dan ook alle succes bij het genereren van persaandacht.

 

[Terug bovenzijde] Alle rechten voorbehouden.
[Gebruiksvoorwaarden
] [Privacyverklaring]

© 2006 Schroevers.