Publicaties: Public Relations


 

PR voor Dummies

Titel: PR voor DUMMIES
Auteur(s): Eric Yaverbaum, Bob Bly met een Nederlands-Vlaamse bewerking door Sander Schroevers
Genre: Communicatie, PR
NUR: 814
Taal: Nederlands
Uitgever: Pearson Education Benelux
Verschijning: 2005
ISBN: 90-430-1090-1
Pagina's: 260
Uitvoering: Paperback
Illustraties: Zwart-wit


Bestellen ?
Deze titel is direct verkrijgbaar via Pearson Education Benelux. Klikt u voor de (vrijblijvende) informatie- en bestelpagina op de volgende hyperlink: bestelpagina



Inleiding

Op elk vakgebied speelt public relations op de een of andere manier wel een rol. PR helpt de kleine zelfstandige, de manager en diegene die graag zelf ondernemer wil worden. Wie werkzaam is bij een grotere onderneming, is bekend met de kosten van adverteren. Effectieve PR stelt je in staat om meer met je doelgroep te communiceren, zonder dat je daarbij zulke hoge kosten behoeft te maken. Weinig mensen schijnen te beseffen hoeveel van het nieuws, dat we dagelijks in de krant of op de televisie zien, oorspronkelijk als public relations de wereld in is gegaan. Heel veel nieuws is namelijk voorlichtersnieuws. De technieken die daarbij een rol spelen, worden je in dit boek stuk voor stuk uit de doeken gedaan. Bij de bewerking voor Nederland en Vlaanderen van dit oorspronkelijk Amerikaanse boek, is zo veel mogelijk getracht in te spelen op onze plaatselijke situatie. Waar mogelijk is voor beide gebieden steeds een passend voorbeeld gezocht. Waarmee dit werk als ongedachte winst ook nog een introductie geeft, op het medialandschap van het buurland.

 


Over de inhoud

Hoe het boek te gebruiken? Dat staat de lezer eigenlijk geheel vrij. Want of je het nu van voor naar achter doorleest, of alleen dat gebruikt wat je nodig hebt, dat maakt weinig uit. Wil je snel resultaat, begin dan met hoofdstuk 9. Daarin staat een strategie voor persberichten uitgelegd. Als je dan enige persadressen verzamelt, of een van de standaardwerken kopieert of aanschaft, is het alleen nog een kwestie van verzenden. De Voor Dummies serie is begonnen met het idee, boeken te schrijven voor slimme mensen, die een ander vakgebied op beginnersniveau willen ontdekken. In Public Relations voor Dummies is die opzet dan ook aangehouden.

Deel I: Wat PR is en hoe werkt het?
Vrijwel iedereen kent het woord PR, maar weinigen kunnen er zich een beeld bij vormen. Deel I geeft je dat overzicht. Zo definieert hoofdstuk 1, het begrip public relations, en legt het de verbanden met de andere marketingonderdelen. Hoofdstuk 2 gaat dieper in op het gebruik van PR en beantwoordt vragen als: 'Wie heeft PR eigenlijk nodig?' en 'Op welke manier kan het mij en mijn bedrijf dan ondersteunen?'. Daarnaast rekent dit hoofdstuk ook meteen af met allerlei mythes die er op het gebied van PR bestaan. Hoofdstuk 3 behandelt alle stappen van de planning van een PR campagne. Van het eerste idee tot aan de uitvoering en evaluatie ervan. Hoofdstuk 4 gaat in op de vraag of je moet inkopen of doe-het-zelven. Het bespreekt de verschillende leveranciers van diensten en producten waar je een beroep op kunt doen.

Deel II: Brainstormen en creatief denken.
PR komt vooral neer op werken met creatieve ideeën. In dit deel van het boek wordt nader uitgelegd, hoe je dat in de praktijk doet. In hoofdstuk 5 wordt opgesomd wat je op jouw kantoor moet organiseren, om een eigen PR afdeling op poten te krijgen. Hetgeen je in staat stelt te werken als de grote PR bureaus, zonder de bijbehorende grote rekeningen. Hoofdstuk 6 doet uit de doeken, op welke manier je ideeën kunt genereren, en hoofdstuk 7 geeft je inzicht in tactieken die bij de echte bureaus met veel succes worden toegepast.

Deel III: De fundamenten aanleggen.
Dit deel geeft je allerlei praktijkvoorbeelden, die je makkelijk om kunt bouwen naar je eigen behoefte. Zo leer je in hoofdstuk 8 hoe je een nieuwsbrief aanpakt. Hoofdstuk 9 legt stap voor stap uit, hoe je persberichten en persmappen maakt. Hoofdstuk 10 gaat in op het schrijven en geplaatst krijgen van eigen artikelen, en hoofdstuk 11 tenslotte legt uit hoe je je boodschap overtuigend kunt brengen, in interviews, presentaties en persconferenties. Deel IV: Je PR strategie implementeren Werken aan ideeën voor PR campagnes, is weliswaar leuk om te doen, maar wel gewoon werk. Voordat het plan zich vertaald heeft in een mooi stuk in een landelijk dagblad of een item in een talkshow, is er wel het nodige werk verzet.

Deel IV leert je hoe je je ideeën bij de pers aan de man kunt brengen. Hoofdstuk 12 vertelt in een notendop, hoe je met de verschillende media omgaat. De hoofdstukken 13 tot en met 16 gaan elk dieper in op de verschillende mediatypen: radio, televisie, gedrukte media en internet.

Deel V: 'Create buzz'.
Wanneer je niet genoeg aandacht weet te trekken dan moet je de zaken wat boeiender weten te brengen. Zoals PR professionals het graag in het Engels zeggen: 'create some buzz'. Hoofdstuk 17 gaat dieper in op het organiseren van manifestaties en evenementen. Hoofdstuk 18 legt uit hoe je gebruik kunt maken van activiteiten die door anderen georganiseerd zijn, en hoofdstuk 19 bespreekt hoe je het beste kunt omgaan met crisiscommunicatie. Hoofdstuk 20 toont een aantal manieren om PR resultaat te monitoren en te meten.

Deel VI: Checklisten.
In dit deel tenslotte, tref je allerlei handige opsommingen aan. Hoofdstuk 21 benoemt een aantal fameuze PR campagnes, ter inspiratie. Hoofdstuk 22 geeft een lijst van situaties waarin PR in staat is, je resultaten te verbeteren. Hoofdstuk 23 leert je hoe je kunt overkomen als een echte PR pro. Hoofdstuk 24 geeft een overzicht van al die dingen die je juist niet moet doen in geval van PR, en hoofdstuk 25 tenslotte, somt een aantal manieren op, waarmee je je schrijfstijl voor PR materiaal, wat kunt verbeteren.


[Terug bovenzijde] Alle rechten voorbehouden.
[Gebruiksvoorwaarden
] [Privacyverklaring]

© 2006 Schroevers.